Kostenbesparing en zuiver belgeluid met VOIP, bellen via het internet!

Waar staat VoIP voor? VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Wat maakt VOIP mogelijk? Het transporteren van spraak over een datalijn. Je maakt gebruik van de datalijn die ook gebruikt wordt voor het internet. VoIP is dus bellen via het internet. Overweeg je om te gaan bellen via het internet? Lees hier over de basis van VoIP.

De VoIP telefooncentrale

De basis van VoIP is de VoIP telefooncentrale. In deze centrale worden regels ingesteld voor in- en uitkomende gesprekken. Wordt er naar je bedrijf gebeld? Dan kam er bijvoorbeeld zijn ingesteld dat er eerst een welkomstwoord is te horen. Vervolgens wordt de beller doorverwezen naar een keuzemenu dat wordt afgespeeld. Wat er in de telefooncentrale is ingesteld is vastgelegd in een belplan.

Kiezen voor Cloud telefonie

Kies je voor Cloud telefonie, ook wel aangeduid als Hosted Telefonie of Hosted VoIP? Dan is het de aanbieder van de VoIP die ervoor zorgt dat de telefooncentrale software wordt gehost. Hij is niet alleen verantwoordelijk voor de telefooncentrale, maar ook voor het onderhoud en de beveiliging van de server. Wat betaal je als gebruiker van VoIP telefonie? De vaste kosten per maand en de belkosten.

Er kan bij Cloud telefonie gekozen worden voor Private Cloud of voor Cloud. Kies je voor Private Cloud. Dan heb je de beschikking over een eigen virtuele server. Die server wordt gehost door de aanbieder van de VoIP telefonie. Kies je voor Cloud? Dan kies je voor een server die gedeeld wordt met meerdere bedrijven.

Kiezen voor on premise

Een bedrijf kan ook kiezen voor on premise. De aanbieder van VoIP telefonie levert dan alleen de telefooncentrale software. Die software moet geïnstalleerd worden op de server van het bedrijf. Vaak wordt door grote bedrijven gekozen voor on premise. Waarom? Omdat ze er de voorkeur aan geven om de helle telefonie in eigen hand te hebben.

De voordelen van VoIP

Steeds meer bedrijven kiezen voor VoIP. Dat is niet verwonderlijk. VoIP heeft een aantal voordelen:

  • Je bespaart kosten. Het bellen met VoIP, zeker in vergelijking met het bellen via ISDN, erg voordelig. Dat is zeker zo als je belt met het buitenland.
  • Je kunt overal werken. Ben je thuis, op kantoor of in je auto? Je kunt op elk bedrijfstoestel inloggen.
  • Je hebt geen probleem als het aantal medewerkers wijzigt. Komen er bijvoorbeeld tien nieuwe medewerkers bij? Het is mogelijk om maandelijks op- of af te sschalen.jebespaart kosten, want je betaalt alleen voor het daadwerkelijke aantal medewerkers.
  • J kunt eenvoudig het belplan wijzigen. Wil je bijvoorbeeld vandaag nog een ander keuzemenu of een wachtrij? Het belplan kan na het inloggen met een paar klikken op de klok worden gewijzigd.

De nadelen van VoIP

  • Je moet wellicht veel telefoontoestellen vervangen. Telefoontoestellen moeten geschikt zijn voor VoIP. Stap je over op VoIP. Wellicht zijn de honderd telefoontoestellen in je bedrijf niet geschikt voor VoIP/ die moeten dan allemaal worden vervangen.
  • Je hebt een goede internetverbinding nodig. Een stabiele internetverbinding op jouw locatie is noodzakelijk. Je moet immers wel goed verstaanbaar zijn. Ook wil je de ander goed kunnen verstaan.